top of page

Mi mindenre jó a casco biztosítás?

Szeretnénk, ha legértékesebb vagyontárgyaink biztonságban lennének. Egy régóta vágyott autó megvásárlása nemcsak jelentős mérföldkő, hanem komoly anyagi befektetés is, amelynek védelme kiemelt fontosságú. Ebben segít a casco biztosítás, amely nemcsak a közúti balesetek során keletkező károkat téríti meg, hanem számos más esetben is fedezi a minket ért károkat.


Cikkünkben átfogó képet adunk a casco biztosítás hátteréről:


  • tisztázzuk a casco és a kötelező biztosítás közötti különbségeket;

  • kitérünk az alap- és kiegészítő fedezetek listájára;

  • részletesen tárgyaljuk a biztosítási forma jellegzetességeit, beleértve a casco árképzését és az önrész legfontosabb tudnivalóit.


Casco vagy KGFB: hasonló biztosítási típus, eltérő célkitűzés


Jármű vásárlásakor az egyik legfontosabb teendő a kötelező biztosítás megkötése. Sokan ennek szükségessége miatt tájékozódás nélkül választanak egy ajánlatot, és csak később döbbennek rá, hogy a KGFB kizárólag a másik fél vagyonát védi egy baleset esetén. Noha a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás és a casco hasonló biztosítási típusok, eltérő célokat szolgálnak. Míg a KGFB-t alapvetően a másoknak okozott károk megtérítésére hozták létre - ha a baleset a mi hibánkból történt -, addig a casco a károkozó személyétől függetlenül is fedezi a saját jármű szervizköltségeit.


A biztosítás típusa és a jármű életkora


A két biztosítási típus jellege eltérő. Ahogy a neve is mutatja, a KGFB megkötése törvényi kötelezettség, ha járművel szeretnénk közlekedni. Ezzel szemben a casco többnyire választható szolgáltatás, kivéve, ha a járművet hitelre vásároljuk vagy lízingeljük.

A kötelező jellegük miatt a KGFB-szerződés megkötését nem befolyásolja a jármű életkora, de a casco esetében ez nem mondható el. Társaságonként változik, de a casco csak az autó, motor stb. egy bizonyos életkoráig köthető meg. A felső korhatár általában 13-15 év.


Alap- és kiegészítő fedezetek: mire terjed ki a casco?


A casco biztosítást leginkább személygépkocsik esetén kötik, de más járművekre is elérhető. Legyen szó kisbuszról vagy teherautóról, szintén biztosíthatók. De pontosan mire jó, ha a casco mellett döntünk? Az alapfedezeteket a biztosítók általában négy kategóriába sorolják, ide tartoznak a következők:

  • Elemi károk: természeti csapások vagy időjárási viszontagságok okozta károk, mint például árvíz, belvíz, jégeső, villámcsapás, szélvihar stb.

  • Töréskár: magában foglalja a saját figyelmetlenségből eredő eseteket - például rosszul felmért tolatás vagy parkolás -, valamint mások által okozott hasonló helyzeteket.

  • Lopáskár: amikor a járművet vagy annak egyes alkatrészeit eltulajdonítják. Kivétel: ha az autót a forgalmi engedéllyel és slusszkulccsal együtt lopják el.

  • Üvegkár: a jármű üvegfelületeinek sérülése vagy betörése, például szándékos rongálás vagy egy szélvédőre felpattanó kavics miatt.


A biztosítók egyénileg határozzák meg a casco kiegészítő fedezeteit


A kiegészítő fedezetek terén a helyzet már nem ilyen egyszerű. A biztosítók saját termékpalettával rendelkeznek, amelynek szolgáltatásai egyedileg vannak meghatározva. Emiatt a casco biztosítások igen változatosak lehetnek, attól függően, hogy melyik társasággal kötünk szerződést. Érdemes a személyes igények alapján keresgélni az egyes ajánlatok között. Például gyakori extra szolgáltatás casco mellé:

  • poggyászbiztosítás,

  • utasok balesetbiztosítása,

  • jogi költségeket fedező biztosítás, asszisztencia és balesetbiztosítás.


Szerződéskötés, önrész, bónusz - amiről még nem esett szó


Mint említettük, a casco biztosítások egyik legjellemzőbb tulajdonsága, hogy (a speciális eseteket kivéve) szabadon választhatóak. Területi hatályuk nemcsak belföldre korlátozódik, hanem Európa összes országára is kiterjed – ezt a határt indokolt esetben még tovább lehet bővíteni. Így nemcsak átfogó, hanem széles körben is elfogadott védelemre tehetünk szert. A kötelezőhöz hasonlóan, a szerződés ebben az esetben is egy évre szól. Ebből következik, hogy a megállapodás felmondása vagy váltása szintén a biztosítási évforduló előtt lehetséges. Postai úton és elektronikusan is el lehet juttatni a kérelmet az adott társasághoz, a lényeg, hogy az évforduló előtt 30 nappal megérkezzen.


Ha casco biztosítás, akkor önrész is szükséges


A casco biztosítások díjai több tényezőtől egyszerre függenek. Az árképzés szempontjai közé tartozik a jármű típusa, életkora és állapota, a kiegészítő fedezetek száma, valamint az önrész mértéke. Az önrész azt az összeget jelenti, amelyet minden káresemény alkalmával saját magunknak kell fedezni. A hazai biztosítók általában kétféleképpen határozzák meg: százalékosan és fix összegként is. Biztosítottként lehetőségünk van saját számításokat végezni, így csak rajtunk múlik, mekkora értéket adunk meg. Az önrész általában 10%, 20% vagy 30% szokott lenni, és egy minimum összeget is meg kell határozni. A biztosítási díj az önrész mértékével fordított arányban változik. Ha magasabb önrészt vállalunk, a biztosítási díj csökken, és fordítva. Érdemes megjegyezni: a százalékos és a fix összegű önrész közül a biztosító mindig azt választja, amelyiknek magasabb az értéke. 


Bónuszbesorolás casco esetén


A bonus-malus rendszer csak a kötelező biztosításnál alkalmazható, de a casco esetében is létezik egy speciális bónuszrendszer. Mivel a biztosítás típusa és a hozzá tartozó bónuszbesorolás feltételei is egyedileg vannak meghatározva, érdemes a választott biztosítótársaságnál érdeklődni a konkrét szabályokról.



Töréskár
Töréskár

Iroda: 2500 Esztergom, Bottyán J. u. 2.

Telefon:06309791587


 
 
 

Comentarios


bottom of page